CUACA di Kuala Lumpur, ibu negara Malaysia pada hari mengundi yang
jatuhnya pada hari Sabtu, 10 Mei, kelihatan begitu cerah. Ini telah diberitahu
kepada saya semasa saya berada di Alor Star kerana terdahulu sehari daripada
hari itu saya telah melawat kawasan pilihan raya saya Pulau Langkawi. Mungkin
juga boleh difahamkan bahawa pada hari itu saya bukanlah seorang Perdana
Menteri lagi tetapi sebagai seorang calon yang menyerahkan nasibnya kepada
pengundi-pengundi untuk mendapatkan persetujuan mereka menurut asas-asas
demokrasi.
Akhirnya tamatlah kempen yang hangat yang belum pernah berlaku seumpamanya
dalam sejarah negara kita yang telah timbul semata-mata dengan sebab adanya
perasaan dendam politik. Hari itu adalah hari untuk menentukan nasib.
Suruhanjaya pilihan raya telah mengambil tanggungjawab penuh untuk mengawal
pilihan raya itu, dan sebelum pengundi-pengundi memberi mandat mereka, dan
sebelum laporan-laporan diterima mengenai pengundian itu, tidak ada siapa pun
yang dapat meramalkan hasil pilihan raya.
Sungguhpun terdapat kempen-kempen yang liar yang belum pernah saya alami pada
masa lalu, saya berasa begitu yakin bahawa Parti Perikatan akan menang
sekali lagi dengan kelebihan dua pertiga sebagaimana dalam pilihan raya
sebelumnya.
Saya rasa adil sekiranya saya katakana bahawa keputusan yang seperti inilah
yang diharap-harapkan oleh seluruh negara, kecuali ahli-ahli parti pembangkang
yang telah bersungguh-sungguh hendak menumbangkan Parti Perikatan. Mereka
berdoa dan berharap tetapi mereka sendiri tidak menaruh kepercayaan terhadap
kejayaan mereka.
Pilihan raya di Malaysia lebih susah daripada yang dijalankan di kebanyakan
negara lain kerana pengundi-pengundi dikehendaki membuang undi mereka pada satu
masa yang sama untuk memilih calon-calon bagi Parlimen dan bagi Dewan Undangan
Negeri. Dengan adanya sebelas buah Dewan Undangan Negeri dan sebuah Parlimen
maka bererti 12 pilihan raya dijalankan pada satu hari yang sama.
Saya telah menjelaskan bahawa UMNO dan MCA telah menjadi sasaran hebat
parti-parti pembangkang menyerang Kerajaan Perikatan dalam kempen. Tetapi
apakah pula sikap yang diambil oleh parti-parti pembangkang terhadap Persatuan
India Malaysia (MIC), parti yang ketiga dalam Perikatan?.
Pas telah membuat serangannya dengan cara yang jahat terhadap UMNO; parti-parti
pembangkang yang lain pula, sama ada dengan perhitungan yang tertentu atau pun
cuma untuk kepentingan pilihan raya, telah menumpukan serangan mereka terhadap
calon-calon MCA. Manakala penyokong-penyokong Parti Komunis telah menghasut
anasir-anasir pembangkang sama ada dengan cara terang atau sulit.
Parti-parti pembangkang pada umumnya tidak menunjukkan sebarang rancangan yang
bersatu menentang MIC. Mereka rasa lebih berkesan kiranya mereka menggongcang
dua tiang Parti Perikatan, UMNO dan MCA kerana mereka percaya MIC akan tumbang
dengan sendirinya setelah mereka dapat menjatuhkan UMNO dan MCA. Berbanding
dengan UMNO dan MCA, MIC Cuma mengemukakan tiga orang calon Parlimen sahaja.
Oleh itu pihak pembangkang boleh menyifatkan MIC sebagai anggota Perikatan yang
tidak penting.
Mereka menganggap MIC sebagai lawan yang kecil. Sungguhpun begitu, untuk
menjamin kemenangan maka mereka telah memecahkan kempen-kempen mereka menentang
calon-calon MIC menerusi dua parti; DAP menyerang dalam dua kawasan dan PPP
menumpukan ke atas pemimpin MIC, Tun Sambanthan yang bertanding satu lawan
satu.
MIC ialah satu-satunya parti untuk orang-orang India di Malaysia, sekalipun
bilangan orang-orang yang berketurunan India lebih dari sejuta. Tiga buah parti
pembangkang telah mengemukakan calon-calon India, iaitu Gerakan, DAP dan PPP.
Calon-calon Gerakan ialah bekas ahli-ahli Parti Buruh. DAP dahulunya telah
diwakili dalam Parlimen oleh seorang ahlinya sahaja, dia ialah C. Devan Nair,
tetapi pada kali ini dia tidak mahu bertanding, sekalipun beliau dahulunya
adalah salah seorang dari ahli-ahli Dewan Rakyat puak pembangkang yang
terkenal. Mengapa dia tidak bertanding tentulah menjadi satu tanda tanya.
Mungkin DAP sahaja yang tahu jawapannya. Selain dari tiga orang calon India
untuk Parlimen, DAP telah mengemukakan seorang calon Melayu yang tunggal,
tetapi dia kalah. Inilah rupanya yang dikatakan konsep Malaysian Malaysia!
Dalam keseluruhannya kaum India di Malaysia ini mempunyai sifat keperibadian
yang berlainan dari kaum-kaum Melayu dan Cina. Orang-orang Melayu pada
keseluruhannya menjadi kaum tani, sementara orang-orang Cina pula umumnya
berpecah dalam lapangan perniagaan, pertanian dan perlombongan. Orang-orang
India terdapat dalam semua bahagian masyarakat Malaysia, kira-kira separuh di
luar bandar dan separuh dalam bandar.
Orang-orang India juga kebanyakannya menguasai kesatuan sekerja dan bergerak
menerusi kesatuan-kesatuan sekerja inilah mereka menekankan pengaruh.
Sesungguhnya bolehlah dikatakan bahawa orang-orang India Malaysia lebih banyak
menceburkan diri dalam kesatuan daripada parti politik, dan bagi mereka yang
cenderung dengan parti politik tidak pula ketinggalan daripada mengadakan
hubungan yang rapat dengan kesatuan sekerja.
Sebagai contoh, orang-orang India terdapat di mana-mana jua sebagai pekerja
perusahaan dan buruh kasar, terutama dalam Keretapi Malaysia, Jabatan Kerja
Raya, Lembaga Pelabuhan dan Perusahaan Getah. Kesatuan Kebangsaan bagi
Pekerja-pekerja Ladang (NUPW) yang sebilangan besar anggotanya terdiri adalah
rang India, ialah sebuah kesatuan yang paling besar di negeri ini dan
salah sebuah dari yang terbesar di Asia. Ia tidak terikat kepada mana-mana
parti politik, dan pucuk pimpinannya sangat berpengaruh dalam Kongres Kesatuan
Sekerja Malaysia. Kongres ini juga menjauhkan dirinya daripada pengaruh
parti-parti politik, tetapi pemimpin-pemimpin kongres membiarkan ahli-ahlinya
memilih sendiri corak-corak politik yang mereka sukai. Orang-orang India juga
sangat kuat dalam Kongres Kesatuan-kesatuan Sekerja dalam Perkhidmatan Awam
(CUEPACS)
Oleh yang demikian tidaklah memeranjatkan jika dikatakan bahawa orang-orang
India pada keseluruhannya tidak begitu cenderung dalam lapangan politik jika
dibandingkan dengan kaum-kaum lain, tetapi mereka lebih mengambil berat dalam
soal kenaikan gaji. Dari masa ke masa pemimpin-pemimpin kesatuan mereka telah
mengangkat rayuan kepada Kerajaan menuntut kenaikan gaji bagi pekerja-pekerja
kerajaan. Oleh kerana Kerajaan ialah majikan yang terbesar dalam negara,
tentulah Kerajaan tidak dapat memberi sambutan terhadap setiap tuntutan
kenaikan gaji itu, kerana perbelanjaan menjadi begitu besar sehingga Kerajaan
tidak akan mampu membayarnya.
Contohnya dalam tahun 1965, perbelanjaan sebenar bagi gaji dan pencen serta
lain-lain berjumlah RM540.7 juta atau 33.2 % dari jumlah perbelanjaan biasa.
Sementara dalam tahun 1969 adalah dianggarkan bahawa angka itu meningkat kepada
RM650.6 juta atau 33.8 % dari perbelanjaan. Angka-angka ini tidaka termasuk
gaji bagi guru-guru dalam Perkhidmatan Guru Yang Disatukan atau pekerja-pekerja
bergaji hari. Jika gaji ini dicampurkan dalam perbelanjaan gaji tahunan
Kerajaan Persekutuan, maka jumlahnya akan melebihi 50 peratus daripada jumlah
perbelanjaan biasa. Ini pada peringkat Persekutuan sahaja, tidak termasuk gaji
yang dibayar dalam 13 buah negeri.
Pemimpin-pemimpin kesatuan yang berjuang menuntut kenaikan gaji pekerja-pekerja
tidak sedar tentang kesulitan yang dihadapi oleh Kerajaan. Sekiranya semua
tuntutan mereka dipenuhi, maka Kerajaan akan menghadapi keruntuhan ekonomi.
Sungguhpun begitu pemimpin-pemimpin Kesatuan Sekerja terus membuat janji
kepada pekerja bahawa mereka akan memperjuangkan soal kenaikan gaji sekiranya
mereka dipilih, dan tentulah pekerja-pekerja tertarik dengan janji itu. Mereka
juga berkata bahawa MIC sangat kurang menolong pekerja-pekerja.
Semasa menjalankan tugas di kementerian masing-masing, Tun Sambanthan dan
Manickavasagam sentiasa mempunyai perhubungan rapat dengan pekerja-pekerja.
Sungguh pun begitu oleh kerana mereka insaf bahawa Kerajaan tidak terdaya
memenuhi segala tuntutan gaji, maka mereka tidak boleh membuat janji
sebagaimana yang dibuat oleh pemimpin-pemimpin kesatuan atau ahli-ahli politik
yang memujuk pekerja-pekerja untuk kepentingan diri mereka.
Dalam kempen plihan raya, pemimpin-pemimpin politik dan kesatuan menuduh
menteri-menteri ini tidak menolong untuk mendapatkan gaji yang lebih, walhal
setiap orang tahu apa yang telah dibuat oleh Tun Sambanthan untuk menubuhkan
syarikat-syarikat kerjasama memiliki harta di kalangan pekerja-pekerja India
untuk mengatasi masalah pemecahan ladang-ladang. Sungguh pun begitu
pemimpin-pemimpin kesatuan dengan tidak bertanggungjawab telah berjanji yang
mereka akan mendapatkan kenaikan gaji bagi mencari sokongan pekerja-pekerja.
Satu peristiwa yang telah berlaku dalam pilihan raya lepas dapat membuktikan
sejauh manakah kempen menentang Kerajaan telah diperhebatkan di kalangan
pekerja-pekerja India. Tun Sambanthan telah memberitahu saya bahawa dia telah
pergi ke sebuah berhala di Jalan Bangsar untuk satu istiadat, dan apabila dia
keluar dari rumah berhala itu, dia dapati bendera Persekutuan di keretanya telah
dikoyak. Kawasan ini ialah sebuah sarang kediaman pekerja-pekerja India, dan
kerana itu tentulah orang-orang di situ jugalah yang melakukan perbuatan itu.
Peristiwa-peristiwa menentang Kerajaan yang seperti ini sangatlah
mendukacitakan, terutama sekali jika diingatkan bagaimana Kerajaan telah
menyediakan banyak faedah untuk pekerja-pekerja, tetapi mereka tidak menghargai
jasa-jasa Kerajaan itu. Bandingkan Malaysia dengan Negara-negara lain di
sekeliling kita, dan tuan-tuan akan insaf “bagaimana bertuahnya tinggal di
sini”.
Pekerja-pekerja India ini telah lama menaruh perasaan dendam, tetapi ketika itu
tidak dapat diagak sikap mereka sebagai pengundi dalam pilihan raya 1969.
Adakah mereka akan menyokong Perikatan atau parti-parti lain?
sebuah buku hasil
karya Tunku Abdul Rahman terbitan 1969
No comments:
Post a Comment
Sila gunakan bahasa yang sopan.
Please use proper language.