KETIKA sidang perwakilan sedang memberi fikiran mereka dengan
bersungguh-sungguh di dalam Persidangan Antara Bangsa yang bagitu penting, kempen
pilihan raya telah berjalan dengan hebatnya di seluruh Malaysia Barat.
Dalam kempen itu timbullah perkara-perkara yang menyakitkan hati, yang boleh
menimbulkan permusuhan dan pergaduhan antara satu dengan lain. Saya telah pun
memberi beberapa contoh tentang apa yang telah berlaku, dan tentang bagaimana
hasutan-hasutan dan fitnah telah dijalankan dengan cara terang-terangan dan
umpat keji yang terlalu bersifat peribadi telah dibisikkan dari mulut ke mulut.
Memang telah menjadi kelaziman di mana-mana jua dalam dunia bebas ini
perkataan-perkataan yang pedas dan kenyataan yang tidak bijak dikeluarkan dalam
kempen pilihan raya. Amalan-amalan yang serupa itu juga tentulah dijangka
berlaku di Malaysia, tetapi kebebasan berucap dalam pilihan raya tidaklah
sekali-kali boleh dijadikan alasan untuk mengeluarkan kata-kata yang melanggar
batas, terutama di dalam sebuah negara berbilang kaum di mana perasaan
penduduknya mudah tersinggung dalam perkara-perkara mengenai kaum
mereka.
Perasaan
hangat ini jelas kelihatan terutama di sebelah utara Semenanjung. Di
selatan kempen pilihan raya telah berjalan dengan cara yang lembut dan teratur
tanpa sebarang kejadian yang tidak diingini.
Dalam suasana yang seperti inilah komunis telah meresap masuk di kalangan
mereka. Tujuan utama mereka semakin jelas kelihatan dari hari ke hari. Mereka
berazam untuk menjatuhkan Perikatan dari memegang kuasa dengan memecahkan
pengaruhnya sama ada dengan cara baik atau jahat. Mereka mengamalkan pengaruh
jahat menerusi dua saluran dan menghalakan serangan-serangan mereka kepada dua
sasaran besar – melemahkan UMNO melalui PAS, dan melumpuhkan MCA menerusi
Gerakan dan parti-parti politik Cina yang lain.
Pada pendapat mereka pilihan raya telah memberikan kesempatan yang sangat baik
kepada komunis untuk melakukan perbuatan-perbuatan provokasi supaya timbul
peristiwa, sama ada besar atau kecil, dengan tujuan hendak menjayakan rancangan
mereka memulaukan pilihan raya umum. Lebih luas mereka dapat menyebarkan
perasaan bimbang, atau kecewa, atau pun takut, maka lebih besarlah harapan
mereka untuk menjayakan pemulauan ini.
Apabila kempen pilihan raya itu telah berjalan separuh, mereka telah
melancarkan kempen menulis dengan cat merah cogan kata dan tanda di atas jalan
raya dan tembok. Merah ialah warna pertubuhan Komunis. Cogan kata yang ditulis
menggesa setiap orang supaya memulaukan pilihan raya dan yang lain mengandungi
perkataan-perkataan yang menyanjung tinggi sifat-sifat dan ajaran-ajaran Mao
Tze Tung. Mereka tidak peduli bahawa perbuatan mereka itu melanggar
undang-undang, dan amatlah sukar bagi Kerajaan hendak menangkap mana-mana orang
yang menulis cogan kata itu kerana ia ditulis pada malam yang gelap, tetapi
tulisannya dapat dibaca dengan jelas oleh semua orang pada siang hari
yang terang benderang.
Mereka memperhebatkan kempen dengan menggunakan ancaman terhadap keselamatan
orang ramai, dan menyebarkan risalah di kalangan orang-orang Cina untuk
menggesa mereka supaya memulaukan pilihan raya. Tujuan mereka jelas untuk
menunggu berlakunya sesuatu peristiwa yang boleh mereka gunakan untuk mengambil
kesempatan bagi menjayakan rancangan mereka itu.
Kesempatan timbul apabila satu peristiwa telah berlaku pada 24 April, iaitu
kira-kira dua minggu sebelum hari mengundi. Pada kira-kira jam 8.30 malam itu
seorang pekerja UMNO bernama Kassim Omar yang sedang dalam perjalanan pulang ke
rumahnya telah melihat beberapa orang berkumpul di kawasan Jelutong, Pulau
Pinang. Dia telah memberhentikan motosikal yang sedang dinaikinya untuk melihat
dan bertanya kerana pada fikirannya satu kemalangan telah berlaku. Ketika itu
juga dia telah diserang oleh kumpulan yang ada di situ dan telah dibunuh dengan
kejamnya. Setelah itu mereka mencontengkan cat merah ke seluruh badan mayat
orang yang telah mereka bunuh itu. Perbuatan mereka adalah satu pembunuhan yang
disengaja dan boleh berlaku ke atas sesiapa pun. Pembunuh-pembunuhnya adalah
pemuda-pemuda Parti Buruh.
Pembunuhan yang kejam ini tentulah telah menimbulkan rasa cemas di kalangan
pasukan keselamatan kerana kejadian itu boleh mencetuskan rusuhan kaum. Oleh
kerana bimbang berlakunya tindak balas, maka Kerajaan telah meminta keluarga si
mati dan pemimpin-pemimpin Melayu di Pulau Pinang supaya bersabar, dan mereka
telah bersetuju tidak menyebarkan berita pembunuhan itu supaya Komunis tidak
akan mendapat kesempatan untuk menghalang pilihan raya. Kesabaran mereka itu
telah memberi pertolongan yang sangat besar untuk menyekat buat sementara
cita-cita Komunis, tetapi mereka telah bertanggungjawab mengalirkan darah.
Sepuluh hari kemudian, iaitu pada 4 Mei, Komunis telah mendapat peluang yang
selama ini ditunggu-tunggunya apabila satu kejadian berlaku di negeri Selangor.
Kejadian ini berlaku enam hari sebelum hari membuang undi. Pada pagi itu, tiga
orang mata-mata (konstabel polis) yang sedang meroda telah bertembung dengan
sekumpulan pemuda di Kepong, yang terletak di pinggir Kuala Lumpur.
Pemuda-pemuda itu sedang menulis dengan cat tanda-tanda di jalan raya.
Apabila dicabar, mereka telah menentang anggota-anggota polis mata-mata itu
dengan membaling kayu api, besi tajam, dan ketulan besi, dan kemudian mereka
telah berundur masuk ke kawasan sebuah pasar lama yang berdekatan.
Selepas mengenalkan diri mereka, ketiga-tiga orang mata-mata itu pun menghambat
pemuda-pemuda tersebut. Rupa-rupanya mereka keluar bersiap sedia untuk
menghadapi sebarang kemungkinan dan memang hendak mencari gaduh, dan sekarang
mereka telah dapat apa yang mereka mahu. Mereka telah melawan bersungguh-sungguh
sehingga mata-mata itu terpaksa melepaskan tembakan untuk mempertahankan diri.
Akhirnya seorang daripada pengacau itu telah tercedera dan kemudiannya mati di
hospital. Namanya ialah Lim Soon Seng, berumur 24 tahun. Keluarga dan
rakan-rakannya telah membawa mayat si mati untuk di simpan di rumah mayat di
Jalan Sultan, jalan yang paling sibuk di kawsan Cina di bandar Kuala Lumpur.
Mayat itu sepatutnya dibawa balik ke rumahnya di Kepong.
Si mati bukanlah seorang yang terkenal dan pada lazimnya mayatnya itu
memadailah dikebumikan secara sederhana, tetapi Komunis tidak hendak melepaskan
peluang yang begitu baik untuk membuat sesuatu yang boleh mendatangkan faedah
kepada perjuangan mereka. Akhirnya mereka dapat juga seorang daripada rakan
seperjuangan untuk disanjung sebagai “pahlawan” yang akan menjadi lambang
perjuangan mereka.
Polis telah menerima permohonan untuk mengadakan satu perarakan mayat pada 10
Mei, iaitu hari mengundi. Tujuan mereka hendak mengadakan perarakan itu pada 10
Mei sangatlah jelas. Anasir-anasir yang menganjurkan perarakan itu berniat
hendak menimbulkan satu kejadian yang akan menghalang pilihan raya atau pun
mencegah pembuangan undi pada hari itu.
Polis telah mengambil keputusan yang bijak dengan menolak permohonan hendak
mengadakan perarakan pada hari itu, tetapi setelah ibubapa si mati dan
pemimpin-pemimpin Parti Buruh Kepong bertalu-talu membuat rayuan hendak
mengadakan istiadat pengkebumian secara terhormat, maka polis bersetuju
membenarkan perarakan mayat itu diadakan pada 9 Mei. Ketika membenarkannya,
polis telah meletakkan syarat-syarat yang ketat supaya perarakan itu melalui
jalan-jalan yang tertentu, dan mereka yang hadir atau mengiringi mayat itu
hendaklah dihadkan kepada satu bilangan kecil orang yang berkabung. Ringkasnya,
istiadat pengkebumian itu hendaklah diadakan menurut sebagaimana yang lazim
dibuat sahaja.
Meskipun begitu, apa yang berlaku ialah perarakan mayat itu telah bertukar
menjadi satu perarakan yang terbesar pernah dilihat di Kuala Lumpur. Dalam hal
ini Komunislah yang bertanggungjawab. Ia tidak sekali-kali merupakan satu
perarakan mayat, tetapi lebih merupakan satu tunjuk perasaan politik yang
sangat liar. Gambar-gambar yang saya siarkan dalam buku ini dapat menceritakan
sendiri peristiwa itu dan dapat membuktikan bahawa Komunis dan anasir-anasir
jahat lain adalah bertanggungjawab di atas kejadian yang buruk itu. Tunjuk
perasaan itu berjalan sejauh lapan batu dengan beribu-ribu orang mengambil
bahagian di dalamnya atau menyaksikannya dari kaki lima atau pun di tepi-tepi
jalan.
Saya siarkan kenyataan-kenyataan itu di sini supaya orang ramai di Malaysia ini
dapat mengetahuinya dengan sejelas-jelasnya, selain daripada apa yang telah
tersiar dan dibaca dalam akhbar, mengenai segala hal yang telah terjadi dan
siapa yang berdiri di belakang perarakan itu hingga menimbulkan pelbagai rupa
perbuatan provokasi sebelum hari mengundi.
Abu Bakar bin Abdul Aziz, Pegawai Penjaga Daerah Polis Kuala Lumpur, telah menyatakan
:
“Pada 7 Mei 1969, bapa si mati (Lim) telah dipanggil berjumpa saya
untuk menyiapkan peraturan bagi perarakan mayat anaknya. Selepas berjumpa
dengan saya, dia telah bersetuju mengadakan perarakan mayat itu pada hari
Jumaat 9 Mei 1969. Sungguhpun begitu dia mengaku kepada saya yang dia tidak
bertanggungjawab di atas segala persiapan bagi perarakan itu dan dia akan bawa
kemudian orang-orang yang bertanggungjawab membuat persiapan itu untuk berjumpa
saya.
“Kemudian datang orang lain bernama Yap Kau, Miss Tan Siew Eng dan
seorang Melayu ke pejabat saya. Mereka berkata yang mereka telah menentukan
sendiri jalan-jalannya dengan menunjukkan kepada saya di atas sekeping kertas.
Kemudia saya berhubung dengan Encik Mansor, Pegawai Penjaga Lalulintas, yang kemudiannya
telah datang ke pejabat saya. Setelah itu kami telah membincangkan
bersama-sama jalan-jalan yang akan dilalui itu. Jalan-jalan itu ialah
sebagaimana yang diterangkan oleh Encik Mansor dalam kenyataannya.
“Yap kau telah memperkenalkan Miss Tan kepada saya sebagai salah
seorang dari ahli-ahli yang mengaturkan perarakan mayat itu, dan kemudiannya
memperkenalkan Syed Hamid sebagai seorang ahli Jawatankuasa Penyelenggara yang
menjaga hal-hal mayat bagi perarakan itu. Kemudian saya telah memperkenalkan Encik
Mansor kepada tiga orang itu.”
“Kedua-dua orang cina itu iaitu Yap Kau dan Miss Tan telah
bercakap kepada kami dalam bahasa Melayu dan mereka faham bahasa itu. Syed
Hamid telah hadir bersama. Apakala saya tanya Syed Hamid kenapa dia datang, dia
berkata dia datang untuk memperhatikan supaya tidak timbul silap faham di atas
apa yang telah di persetujui, dan juga kerana dia salah seorang ahli
jawatankuasa yang bertanggungjawab untuk menguruskan perarakan mayat itu.
“Sebelum Syed Hamid meninggalkan pejabat saya, dia telah berkata
“sekarang kita telah bersetuju,” Tujuannya berkata demikian ialah supaya kami
tidak boleh lagi mengubah jalan-jalan yang telah pun dipersetujui.
“Miss Tan juga berkata iaitu untuk mengelakkan dari menyakitkan
hati mereka yang mengambil bahagian dalam perarakan itu, lebih baik polis tidak
menghantar orang-orangnya yang memakai uniform menjaga perarakan itu
lebih-lebih lagi anggota-anggota Pasukan Simpanan (FRU). Dia berkata bahawa
dengan adanya anggota-anggota polis yang beruniform dari Pasukan Simpanan, maka
orang-orang yang akan mengambil bahagian dalam perarakan akan merasa sakit hati
kerana si mati yang telah ditembak oleh polis itu dianggap oleh mereka sebagai
seorang ‘Pahlawan’. Mereka minta supaya lesen itu dikeluarkan atas nama Yap
Kau”
Yap Kau yang tersebut dalam kenyataan Abu Bakar itu ialah seorang
Ahli Jawatankuasa Parti Buruh Cawangan Kepong. Miss Tan Siew Eng ialah Naib
Pengerusi bagi cawangan itu. Orang Melayu yang mengenalkan dirinya sebagai Syed
Hamid ialah Syed Hamid bin Syed Ali yang menjadi Yang Dipertua Persatuan
Penuntut-penuntut Universiti Malaya. Anggota-anggota F.R.U. ialah Pasukan
Simpanan Persekutuan, iaitu anggota-anggota pasukan polis yang mendapat latihan
yang tinggi mutunya, terutama sekali dalam kerja-kerja menyuraikan tunjuk
perasaan dan rusuhan.
Dari kenyataan itu dan dengan adanya tiga orang yang tersebut tadi, maka
nyatalah bahawa perarakan mayat itu telah diambil alih dari keluarga si mati
oleh anasir-anasir politik yang mempunyai tujuan-tujuan yang jahat supaya
peluang ini dapat dipergunakan untuk membangkitkan ancaman politik yang
berpanjangan.
Sebenarnya perkara membawa mayat ini hanyalah satu perkara yang
mudah dan kecil sahaja, tetapi mereka sengaja membesarkannya.
“Pada jam 9.55 pagi, hari Khamis, 8. Mei 1969, saya telah berada
di pejabat OCPD (Ketua Polis Daerah) untuk berunding dengannya mengenai
jalan-jalan yang akan dilalui oleh perarakan mayat Lim Soon Seng. Pada jam
10.15 pagi, tiga orang telah datang ke pejabat OCPD. itu – mereka ialah Yap
Kau, Tan Siew Eng (seorang perempuan cina) Naib Pengerusi Parti Buroh Selangor,
dan seorang Melayu, Syed Hamid bin Syed Ali
“Ketiga-tiga orang ini telah datang ke pejabat dan memohon
kebenaran mengadakan perarakan mayat Lim Soong Seng. Mereka menuntut supaya
perarakan itu melalui jalan-jalan yang telah ditetapkan oleh mereka, tetapi
OCPD dan saya tidak bersetuju dengan jalan-jalan yang dicadangkan.
“Saya berkeras supaya jalan-jalan yang patut dilalui ialah
daripada Jalan Sultan terus ke Jalan Kuching, Jalan Maxwell, Jalan Ipoh,
kemudian terus ke Kepong. Sebaliknya mereka menuntut jalan-jalan yang lain
iaitu Jalan Petaling, Jalan Kinabalu, Jalan Raja, Jalan Tuanku Abdul
Rahman dan Jalan Ipoh.
“Ini bererti perarakan itu akan melalui jalan-jalan di
tengah-tengah ibu kota. Mereka berkeras hendak melalui jalan-jalan ini,
sambil berkata bahawa sama ada polis bersetuju atau pun tidak, mereka akan
melalui juga jalan-jalan itu. Oleh yang demikian saya terpaksa bersetuju dengan
syarat bilangan orang-orang yang akan mengikut dalam perarakan itu tidak boleh
lebih dari seribu. Kemudian OCPD telah mengeluarkan lesen”
Dari kenyataannya itu dapatlah kita saksikan bahawa jalan-jalan yang
dicadangkan oleh polis akan membawa perarakan itu melalui jalan-jalan yang
kebanyakannya bersempadan dengan sepanjang sungai, iaitu jalan-jalan besar yang
tidak melalui kawasan yang penuh dengan bangunan-bangunan. Sementara
jalan-jalan yang dicadangkan oleh pihak yang menguruskan perarakan itu ialah
jalan-jalan dari Utara ke Selatan yang melalui tengah-tengah kota yang penuh
dengan kedai-kedai perniagaan. Jalan-jalan ini pada lazimnya penuh sesak dengan
orang ramai sepanjang siang hinggalah ke tengah malam.
Keadaan pada ketika itu meletakkan pihak polis berada dalam kedudukan yang
terdesak, kerana keesokan harinya ialah hari mengundi. Untuk kepentingan
negara, maka mustahaklah diambil segala langkah yang perlu bagi menghindarkan
dari berlakunya sesuatu perkara yang boleh menghalang pilihan raya. Sebagai pihak
yang bertanggungjawab untuk menjaga undang-undang dan keamanan, pihak polis
tidak bertujuan hendak membuka sebarang peluang kepada pihak-pihak yang liar
untuk melakukan kekacauan.
Keluarga si mati mempunyai hak untuk membawa mayat, dan mengikut sebagaimana
biasa, kenalah mereka mendapat kebenaran dari polis bagi mengadakan satu
perarakan. Inilah cara hidup kita di Malaysia, dan boleh katakana hampir setiap
hari kita dapat melihat perarakan yang seumpama itu di Kuala Lumpur. Polis
tidak dapat membantah langkah menyerah persiapan mengadakan perarakan mayat itu
kepada Parti Buruh cawangan Kepong dan juga kepada anasir-anasir yang lain yang
tidak ada kaitan dengan keluarga si mati, tetapi pihak polis sebenarnya faham
dan mengerti tujuan pihak-pihak yang menganjurkan perarakan itu.
Oleh yang demikian tentulah pihak polis perlu bersiap sedia untuk menjalankan
kewajipan mereka yang biasa dan berjaga-jaga untuk menghadapi sebarang tunjuk
perasaan yang mungkin timbul semasa perarakan itu, tetapi mereka juga mesti
berhati-hati supaya kekacauan yang mungkin timbul itu tidak akan berlanjutan.
Mereka cuma dapat meletakkan syarat-syarat yang tertentu untuk perarakan itu,
dan ini telah dipersetujui antara kedua-dua belah pihak dan juga pihak keluarga
si mati. Bagaimana persetujuan itu akan dilaksanakan tidaklah dapat diagakkan
sehingga keesokan harinya.
Di dalam satu kenyataan, Mansor bin Mohd Noor telah melaporkan sebagaimana
berikut:
“Pada jam 8.45 pagi, 9 Mei 1969 saya telah pergi ke rumah mayat
(Chik Sin Tong) di Jalan Sultan untuk menyaksikan sama ada persiapan dan
peraturan bagi perarakan mayai itu di jalankan sebagaimana yang telah
dipersetujui oleh polis. Sekumpulan besar orang ramai telah berhimpun di situ.
Menurut lesen yang telah dikeluarkan, perarakan itu patutlah dimulakan pada jam
9.30 pagi, tetapi tidak dimulakan sehingga 9.55 pagi.
“Perarakan itu sepatutnya membelok ke kiri dari Jalan Sultan
menghala ke Bulatan Merdeka, tetapi sebaliknya telah membelok ke kanan dan
berjalan melalui Jalan Petaling, mereka telah menyorak-nyorak dan mengejek
Polis Lalulintas yang sedang bertugas dengan tujuan hendak menaikkan kemarahan
mereka (polis) itu. Dengan membelok ke kanan, maka mereka telah melanggar
syarat yang pertama.”
“Kemudian perarakan itu telah berhenti dipenjuru Jalan Petaling
dengan Jalan Cecil. Semasa di situ mereka telah mula berucap kepada orang
ramai, menyanyi lagu-lagu dan menyebarkan risalah-risalah ajaran Mao, dan
menampalkan risalah-risalah di tembok-tembok dan tiang-tiang rumah kedai. Salah
satu risalah itu berbunyi “Rejim Tunku Abdul Rahman Kejam” dan yang satu lagi
berbunyi “Ajaran Mao sahaja yang boleh diamalkan di sini.” Mereka telah membawa
sepanduk-sepanduk gambar Mao dalam perarakan itu. Saya tidak dapat menyatakan
berapa banyakkah sepanduk gambar itu.
“Saya telah mendahului perarakan itu untuk pergi ke Foch Avenue
dan telah menyoal ketua mereka yang berada di kepala perarakan (kerana mereka
telah mengikut jalan yang salah), “Kamu hendak ikut jalan mana?” Jawabnya “Aku
tak tahu dan aku tak peduli.
“Perarakan itu telah berhenti setiap lima atau enam ela untuk
berucap kepada beribu-ribu orang yang membanjiri kedua-dua belah jalan raya.
Ketika itu saya sedang berdiri di hadapan Bangunan Malayan Banking di mana saya
dapat menyaksikan orang ramai telah bertambah ramai. Bilangannya sudah pun
meningkat beribu-ribu orang, iaitu berkali ganda melebihi daripada seribu orang
yang telah dipersetujui. Mereka menjerit “Polis anjing buruan Kerajaan!”
Dari laporan itu jelaslah bahawa pihak polis telah bersabar daripada melakukan
tindakan ke atas perarakan. Sekalipun perarakan itu baru bergerak kira-kira
satu batu jauhnya, tetapi jelaslah bahawa mereka yang mengambil bahagian dalam
perarakan itu bukan sahaja terdiri daripada orang-orang yang berkabung, sama
ada yang diupah atau sebaliknya, bahkan juga penunjuk-penunjuk perasaan yang
cuba hendak membangkitkan kekacauan, dan pemimpin-pemimpinnya tidak terdaya
hendak mengawal perarakan itu. Penunjuk-penunjuk perasaan itu tahu bahawa polis
tidak akan menjalankan sebarang tindakan kecuali ada sebab-sebab yang besar
untuk mereka berbuat begitu. Perbuatan-perbuatan provokasi adalah sebahagian
daripada rancangan mereka tetapi usaha dan cabaran mereka tidak berjaya
menyentuh perasaan polis.
Kenyataan Mansor Bin Mohd. Noor selanjutnya memberikan gambaran yang umum
mengenai perarakan itu, dan menunjukkan kelakuan mereka yang telah mengambil
bahagian, dan juga apa yang telah berlaku di beberapa tempat di sepanjang jalan
yang dilalui oleh perarakan itu. Kenyataan itu adalah sebagaimana berikut :
“Apakala perarakan itu tiba di penghujung Jalan Petaling
berhadapan dengan Malayan Banking, mereka telah membelok ke kanan masuk ke
Jalan Yap Ah Loy, iaitu jalan yang tidak dibenarkan, menghala ke Jalan Klyne
dan kemudianya berpusing masuk ke Jalan Mountbatten – semua jalan-jalan ini
adalah jalan yang di tegah masuk.
“Kemudian mereka bergerak melalui Jalan Mountbatten hingga mereka
sampai di penjuru Jalan Mountbatten dengan Jalan Tuanku Abdul Rahman. Pada jam
11.25 pagi perarakan itu telah tiba di penjuru jalan ini. Kemudian mereka
bergerak perlahan-lahan menuju ke Jalan Ipoh.
“Di hadapan Bangunan MARA kira-kira 500 orang yang menaiki
motosikal yang sedang menuju ke situ telah menyertai perarakan. Pada ketika itu
saya telah menulis seberapa banyak nombor-nombor motosikal itu. Mereka telah
berhenti di hadapan Bangunan MARA untuk sekali lagi membuat ucapan kepada orang
ramai.
“Pada jam 12.35 tengah hari mereka telah sampai di hadapan Ibu Pejabat
UMNO dan sekali lagi membuat ucapan kepada orang ramai dan mengeluarkan
kata-kata yang menghina.
“Pada jam 3.00 petang mereka telah tiba di Ibu Pejabat Parti Buruh
Malaysia, Kepong. Di Kepong beribu-ribu orang telah beratur di kiri dan kanan
jalan untuk memberi minuman kepada mereka. Mereka telah berhenti selama 45
minit di tempat itu untuk menyusun semula perarakan tersebut.
“Pada jam 5.00 petang mereka telah sampai ke Balai Polis Kepong
dan bergerak sehela demi sehela sambil memberi ucapan kepada orang ramai dengan
menyebarkan ajaran-ajaran Mao dan memaki polis. Perasaan orang ramai telah mula
menjadi hangat dan kami menjangka kekacauan akan meletus pada saat itu.
“Pada jam 5.30 petang mereka telah tiba di penjuru jalan kecil
yang menuju masuk ke tanah perkuburan dan terus berjalan menghala ke
perkuburan.
“Setelah itu saya telah balik dan tiba untuk membuat laporan di
pusat kawalan pada jam 6.00 petang.
“Kelakuan orang-orang yang mengikuti perarakan mayat itu amatlah
liar dan merupakan perbuatan provokasi, dan sekiranya pihak polis tidak dapat
menahan kesabaran maka tentulah kekacauan telah tercetus pada hari itu juga.
Bilangan mereka tidak kurang 10,000 orang. Beribu-ribu orang mungkin
terbunuh sekiranya kami tidak menahan sabar. Saya tidak syak lagi inilah yang
mungkin berlaku. Mereka memang telah mengatur segala-galanya dengan rapi.
“Menurut Inspektor Sakunathan, dia telah melihat senjata-senjata
disembunyikan di dalam keranda dan mayat si mati telah di usung di luar keranda
itu dan dibalut dengan kain. Ini telah disahkan oleh Inspektor itu.”
Sikap polis yang bijak menghadapi keadaan yang sangat berbahaya
yang telah ditimbulkan oleh Komunis dan puak-puak pelampau kiri untuk mengambil
kesempatan daripada perarakan mayat itu patutlah diberi kepujian yang
setinggi-tingginya. Memandang kepada peristiwa-peristiwa yang telah berlaku
kemudiannya, dan kepada perasaan yang semakin bertambah hangat apakala
perarakan itu semakin dekat dengan tanah perkuburan, maka kenyataan Mansor itu
bolehlah dikatakan sederhana. Biarlah saya mengulanginya “beribu-ribu orang
mungkin terbunuh sekiranya kami tidak menahan sabar. Saya tidak syak lagi
inilah yang mungkin berlaku.”
Dari gambar-gambar yang telah diambil dan laporan-laporan yang telah dibuat,
maka nyatalah tunjuk perasaan yang besar ini telah dirancang dan diatur dengan
rapi. Nyatalah bahawa dari saat Parti Buroh dengan secara kebetulan mendapat
seorang ‘Pahlawan’, maka Komunis dan puak pelampau kiri ini bertujuan hendak
mengambil kesempatan itu untuk kepentingan mereka dengan sepenuhnya.
Mereka telah Berjaya mengambil alih untuk mengaturkan perarakan mayat itu.
Mereka menuntut supaya perarakan mayat itu diadakan pada hari mengundi. Mereka
mengarahkan semua cawangan dan penyokong-penyokong parti itu supaya bersiap
sedia untuk menggunakan sepenuhnya perarakan mayat itu bagi kepentingan mereka.
Dalam masa 5 hari mereka telah sibuk menyediakan beribu-ribu poster dan
cogankata. Mereka telah mengaturkan satu persatunya dengan tersusun rapi.
Tidaklah mudah hendak mengumpulkan 500 buah motosikal untuk berada di satu
tempat dan satu masa yang tertentu, kecuali untuk perlumbaan motosikal, tetapi
mereka telah berada dan menunggu untuk bersama-sama menyertai perarakan itu di
petengahan jalan. Kita tentu dapat menggambarkan bagaimana bising bunyi enjin
motosikal yang beratus-ratus itu dapat menaikkan lagi perasaan di dalam suasana
yang telah pun sedia hangat.
Ini mungkin bukan satu kejadian yang berlaku secara kebetulan, dan bukannya perhimpunan
yang terjadi dengan sendiri. Ia telah diatur dan dirancang terlebih dahulu.
Perarakan motosikal inilah satu-satunya peristiwa yang dapat menggambarkan
bagaiman pihak Komunis telah bersungguh-sungguh berusaha untuk menggunakan
perarakan mayat itu sebagai satu helah untuk menimbulkan suasana yang tegang
yang boleh merebak sehingga tidak terkawal lagi. Dengan itu mereka mengharapkan
supaya kota Kuala Lumpur dan seluruh negara terperangkap di dalam kedaan
huru-hara.
Mereka telah gagal dalam usaha mereka yang besar ini. Sekarang soalnya ialah
sama ada mereka akan mencuba sekali lagi. Ketika itu tidaklah dapat hendak
diramal setakat manakah kesan daripada peristiwa-peristiwa tegang di sepanjang
hari Jumaat itu akan mencacatkan pilihan raya pada keesokan harinya. Satu
perkara yang nampak dengan jelas pada malam itu ialah sekalipun adanya seruan
supaya memulaukan pilihan raya, tetapi pilihan raya tetap berlangsung
sebagaimana yang telah ditetapkan. Komunis sekali lagi gagal kerana bilangan pengundi
yang telah keluar untuk mengundi pada keesokannya ialah paling ramai dalam
sejarah Malaysia.
sebuah buku hasil
karya Tunku Abdul Rahman terbitan 1969
No comments:
Post a Comment
Sila gunakan bahasa yang sopan.
Please use proper language.